Interviu cu dr. Alin Popescu

Interviu cu dr. Alin Popescu

Think Food
15 martie 2016
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dr. Alin Popescu, susținător al campaniei Edenred ”Hai la 1 la masă!” a explicat pentru ThinkFood care sunt avantajele construirii unor obiceiuri sănătoase de alimentație, cum să mâncăm și să slăbim sănătos și când anume avem nevoie să apelăm la un medic nutriționist. 


ThinkFood: În ce constă campania “Hai la 1 masa” și care sunt obiectivele ei?

Dr. Alin Popescu: Această inițiativă își propune să crească gradul de conștientizare asupra importanței unui obicei zilnic, pe care fiecare dintre noi are libertatea de a-l cultiva într-un mod cât mai sănătos și relaxant – pauza de prânz. Astfel, am pornit în acest demers, alături de susținătorii și partenerii noștri, încercând să schimbăm comportamentele, să educăm în spiritul unei alegeri zilnice care, fără a aloca resurse financiare mari, ne poate face viața cotidiană mai plăcută, iar activitatea noastră mai eficientă. Opțiunea pentru un prânz sănătos, petrecut în afară biroului sau locului de muncă, se traduce în aceste beneficii și multe altele. Iar pentru că totul pleacă de la un pas mic care schimbă multe, iată ce putem face pentru început: Hai la 1 la masă!

Când trebuie să consultăm un medic specialist în nutriție?

A.P.: Medicul nutriționist este un real ajutor atunci când o persoană se confruntă cu problemă kilogramelor în plus și care dorește să scape de acestea într-o manieră sănătoasă. Există numeroase subtilități legate de alimentație motiv pentru care deși poate să pară facilă găsirea dietelor pe internet de cele mai multe ori acestea sunt facute dupa ureche. Mai mult deca tatat un medic nutriționist poate să întocmească diete personalizate în funcție de afecțiuni pre-existente sau luând în calcul intoleranțele/alergiile alimentare. Procesul de scădere în greutate este unul complex, care necesită ajutorul unui specialist în domeniu deoarece există riscul apariției diferitelor dezechilibre în organism dacă se optează pentru diete rapide, la îndemână și din auzite.

Care este cea mai mare provocare a românilor atunci când vine vorba de o alimentație corectă?

A.P.: Cea mai mare problemă a tuturor celor care vor să aibă o conduită alimentară sănătoasă este lipsa de timp. Programul încărcat de lucru îi face pe mulți să înlocuiască micul dejun cu bine cunoscută cană de cafea iar prânzul să fie unit cu cină. Datorită acestui regim de viață haotic și a mâncatului pe apucate apar numeroase probleme de sanatate, crescand astfel adresabilitatea către medic. O altă provocare o reprezintă oferta variată din magazine și faptul că se cumpără de cele mai multe ori mult mai mult decât este nevoie. Și cum dacă e cumpărat trebuie și mâncat se ajunge la supraponderalitate și obezitate.

Ce inseamnă analiză compoziției corporale și la ce folosește?

A.P.: Statusul nutrițional poate fi evaluat cu ajutorul compoziției corporale. Astfel se stabilieste greutatea și mai mult decatatat procentul de masă grasă, masă musculară, cantitatea de proteine și minerale și apa din organism. Aceste măsurători sunt importante deoarece cu ajutorul lor un medic nutriționist poate să recomande o dietă personalizată. De asemenea cu ajutorul aparatelor ce cuantifica compoziția corporală se mai poate stabili consumul energetic total și analiză segmentiala sau modalitatea de dispoziție a țesutului gras la nivelul corpului. În acest fel se stabilește cu exactitate tipul de dietă necesară și numărul de calorii necesar zilnic pentru a ajunge la greutatea optimă.

Este necesar exercițiul fizic atunci când vrem să scădem în greutate? De ce?

A.P.: Alimentația corectă este fără doar și poate cheia succesului pentru o siluetă de invidiat și un organism sanatos insa pentru mulți nu este suficient doar un regim alimentar pentru a scădea în greutate. Cele mai bune rezultate în materie de pierderea kilogramelor în plus le are combinația dintre o dietă hipocalorica, hipolipidica și efectuarea unei activități fizice regulate. Numărul de calorii arse în timpul practicării sportului depinde de intensitatea și durată acestuia. Cât de mult sport trebuie făcut pentru a avea rezultate satisfăcătoare este altă întrebare frecventă pe care mulți și-o pun atunci când doresc să lase de-o parte sedentarismul. Antrenorii de fitness și nutriționiștii recomanda aproximativ 2,5 ore de sport pe săptămână ca fiind suficiențe pentru un corp sănătos și pentru ajunge la greutatea .

Consumul de carbohidrați afectează sănătatea?

A.P.: Nevoia de ceva dulce ronțăitul zilnic fac dintr-un cerc vicios din care numai cei puternici ieși. Studii recente au demonstrat că odată cu consumul prăjiturilor, altor alimente dulci, creierul secretă o dopamină ce ne face să dorim samancam mult. la infinit duce la creșterea greutate, la afecțiuni dentare la apariția diabetului zaharat. Toate aceste efecte negative sănătății fi evitate prin începerea unui program de dezintoxicare care multavointa. Astfel reduceți consumul de biscuiți, prăjituri, ,produse de patiserie băuturi dulci carbogazoase. Încercați sa inlocuiti zahărul din cafea și ceai cu miere sau cu îndulcitori artificiali. De fiecare dată când vi se face poftă de ceva dulce optați pentru fructe.

Câte calorii trebuie să scazi din dietă zilnică pentru a slăbi 1-2 kg pe săptămana?

A.P.: Nu trebuie să fiți expert/a în nutriție că sa stiti că orice dietă se întocmește în funcție de numărul de calorii. Pe înțelesul tuturor caloria este unitatea de energie conținută în alimente. Cu cât consumăm mai multe calorii cu atât acestea se depun și se realizează o crestare în greutate. Necesarul caloric diferă de la individ la individ dar și în funcție de sex, vârstă și efortul fizic zilnic însă de regulă acesta este în jurul a 2000-2300 de calorii pe zi. Pentru cei care sunt supraponderali sau obezi este bine să se înceapă orice dietă cu o scădere a necesarului caloric cu 500 de calorii pe zi. Din fericire în momentul de față există pe internet tabele cu conținutul caloric al fiecărui aliment lucru ce vă poate orienta în a calculă zilnic cât trebuie samancati.

Care sunt cei mai dificil de digerat nutrienți?

A.P.: Grăsimile sunt categoria cea mai dificil de digerat de către organism. Acestea se împart în două categorii și anume a grăsimilor saturate (grăsimile rele pentru organism) și a celor nesăturate. Grăsimile saturate sunt responsabile de creșterea colesterolului sanguin lucru ce favorizează depunerea de grăsime la nivelul arterelor, consecință acestui fapt fiind apariția bolilor cardiovasculare. Evitând consumul excesiv de carne, mezeluri, produse lactate grase, unt și dulciuri putem evită consumul acestor grăsimi nocive. La polul opus se aflagrasimile nesăturate pe care le găsim în uleiul vegetal, uleiul de peste, carnea de pește, avocado, nuci, semințe și care au efecte benefice asupra inimii și a vaselor fiind de asemenea responsabile de ținerea sub control a nivelului de colesterol. În cadrul grăsimilor nesăturate intră și acizii grași omega 3 și omega 6 faimoși pentru efectul lor cardio-protector.

Ce și cum ar trebui să mâncăm înainte de exercițiile fizice?

A.P.: Alimentația înaintea unui antrenament trebuie să fie una ușoară. Nu se recomandă să mâncați mult și apoi să faceți sport în mod susținut. În mod ideal înainte de antrenament trebuie respectat raportul dintre proteine și zaharuri (care trebuie să fie 1:2). Cantitatea este importantă, însă și calitatea contează în aceeasi măsură. Trebuie evitate produsele tip fast-food. Pâinea, orezul, ouăle, produsele lactate constituie posibile idei pentru hrana ce precede un antrenament. În ceea ce privește consumul de de glucide, recomandăm să mancati fructe, nu dulciuri procesate.

Edenred este cea mai mare companie emitentă de tichete şi carduri preplatite pentru companii pe plan local şi internaţional, fiind prezentă în 42 de ţări cu soluții în domeniul beneficiilor pentru angajați, gestionarea cheltuielilor de afaceri, programe de recompensare a partenerilor si programe de beneficii sociale. Compania Edenred este activă în România din anul 1998, când a lansat pe plan local primele tichete de masă din țară, cu marca Ticket Restaurant®. La nivel naţional, peste 35 000 de companii folosesc tichetele și cardurile emise de Edenred pentru a-i recompensa, motiva şi fideliza pe cei 1 500 000 de angajaţi ai lor, conferind astfel Edenred poziția de lider naţional.

Campania “Hai la 1 masă” a fost lansată în 2015 și își propune să crească gradul de conștientizare asupra importanței unui obicei zilnic, pe care fiecare dintre noi are libertatea de a-l cultiva într-un mod cât mai sănătos și relaxant – pauza de prânz. Astfel, am pornit în acest demers, alături de susținătorii și partenerii noștri, încercând să schimbăm comportamentele, să educăm în spiritul unei alegeri zilnice care, fără a aloca resurse financiare mari, ne poate face viață cotidiană mai plăcută, iar activitatea noastra mai eficientă. Opțiunea pentru un prânz sănătos, petrecut în afara biroului sau locului de muncă, se traduce în aceste beneficii și multe altele.
Iar pentru că totul pleacă de la un pas mic care schimbă multe, iată ce putem face pentru început: Hai la 1 la masă!




Care e părerea ta? Adaugă un comentariu!

EVENIMENTELE THINK FOOD
23-24 martie 2016
Impact Hub, Bacania Veche – The Charity Shop

Aici ai ocazia să asculţi speakeri valoroşi şi să interacţionezi cu ei, să afli informaţii şi perspective actuale, complexe sau doar neaşteptate asupra alimentelor şi alimentaţiei moderne, să-ţi promovezi punctele de vedere, să găseşti surse de inspiraţie şi motivaţii pentru schimbări.