Interviu cu Marius Tudosiei (proprietar Bacania Veche)

Interviu cu Marius Tudosiei (proprietar Bacania Veche)

Think Food
4 martie 2016
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

ThinkFood este o platformă de evenimente şi informaţii despre hrană şi valenţele acesteia: sănătate şi nutriţie, cultură şi tradiţie, istorie şi antropologie, viitor şi digitalizare, mediu şi economie. Vrem să desluşim mituri, să înfruntăm frici, să expunem idei, să provocăm dezbateri, să lansăm tendinţe. De aceea, ne-am provocat speakerii ediției de anul acesta a evenimentelor ThinkFood să răspundă la întrebări esențiale despre produsul alimentar românesc, consumatorii români și felul în care se raportează ei la hrană și alimentație.

Ioana Vicol: 51% produse alimentare romanesti in magazine? In 2015, Senatul a adoptat un proiect de lege care prevede ca toate magazinele alimentare sunt obligate sa vanda carne, fructe si legume in proportie de minimum 51% din productia romaneasca, riscand in caz contrar amenzi de la 25.000 lei la 50.000 lei. Ce parere aveti despre acest proiect?

Marius Tudosiei (proprietar Bacania Veche): Ar fi putut aproba o masura si mai amuzanta: ca toate produsele sa fie ecologice. Nobila, dar utopica. Nu sunt singurul convins ca dupa gardul care inconjoara Parlamentul aerul e un pic ciudat si altereaza rationamentele. In conditiile in care nu exista stocare, cum poti pune pe tapet un astfel de subiect. Eu nu stiu ce au ei in cap (desi am suspiciunile mele), dar dintr-un recent material pe care l-am distribuit in gradinitele pentru care gatim - ma refer la Roata Anotimpurilor / Sezonalitatea Legumelor si Fructelor in Romania - am vazut cat de utopic e un astfel de proiect. Pentru ca sunt luni la rand in care la noi nu exista fructe "in sezon". Si cum deja stim ca in Romania nu exista capacitati de stocare in conditii bune a acestor produse, ma intreb daca nu cumva frunzele tocate la caini au inceput sa aiba taietura din ce in ce mai fina. Daca ai ambele talpi pe pamant si daca esti in contact cu producatorii reali nu doar ca poti ghici, ci stii cu siguranta ca proeictul e o utopie. Eu sunt un promotor al produsului romanesc si ar trebui sa ma bucur de aceasta initiativa, dar m-as bucura de pomana.

Romanesc e mai bun? Considerati ca un produs alimentar romanesc, certificat sanitar, confera un plus de garantie pentru clientul care cauta un produs proaspat, cat mai natural, sau este doar un trend intretinut cu ajutorul unor strategii de marketing?

M.T.: In lumea de azi nu prea mai exista garantii. Mi-e clar ca produsul romanesc poate fi, calitativ vorbind, mai potrivit romanilor. Datorita proximitatii, timpului mai scurt de "calatorie" din ferma pe masa consumatorului, mediului in care se dezvolta si creste (leguma, dar si omul care mananca). Pe de alta parte, cred ca un astfel de trend nu poate fi indus prin campanii, ci apare in mod natural. Iar companiile care fac campanii, dar mai ales producatorii care vin pe piata cu produse nu fac decat sa il alimenteze si sa se adapteze lui.
In mod cert, exista un interes din ce in ce mai crescut pentru produsul romanesc. Il simt si eu in Bacanie atat in comportamentul clientilor (si in obisnuintele lor de consum), dar si in evolutia stocurilor noastre. Pentru ca si eu sunt prins in acest curent, fie ca vreau, fie ca nu. De exemplu anul trecut am schimbat radical raftul de vinuri: am eliminat in totalitate importurile si am luat-o de la zero cu vinuri exclusiv romanesti. Pentru ca avem vinuri bune si pentru ca ele trebuie promovate mai ales de catre noi, romanii. Degeama strigam pe toate gardurile ca "uite, nenorocitii cu multinationalele lor au inchis branduri romanesti" daca noi nu consumam brandurile alea romanesti, indiferent cine le detine. Ar trebui sa intelegem ca, indiferent cine incaseaza (sau cine vine cu bani de-acasa) din brandurile astea, ele sunt produse cu ingrediente locale, de oameni de-ai nostri, cu resurse locale de transport, depozitare si vanzare. Si daca tot tipam asa de tare ca ne iubim tara si iubim produsul romanesc, atunci cred ca trebuie sa ne si purtam ca atare. Si-n loc sa o tinem langa cu cumparat parmezan, sa ne mutam catre o branza maturata identica, dar produsa in Romania. In acelasi timp, nu incurajez pe nimeni sa cumpere ceva prost doar pentru ca e produs local. Ii incurajez pe toti sa spuna! Sa spuna producatorului - prin orice canal - ca poate face mai bine. Sa-l sustina sa devina mai bun. Rolul de consumator nu se rezuma la a cumpara ceva, a evalua si a depune reclamatii, asa cum instiga o campanie recenta. Nu putem functiona asa: e ceva in neregula, pac! cu jalba-n protap! Rolul de client presupune si sa-i ajuti pe ceilalti din lant - din lantul in care tu esti ultima veriga - sa devina mai buni. In loc de o reclamatie poti trimite 10 sugestii de imbunatatire a produsului respectiv. Sa ne razboim ca chiorii nu o sa ajute pe nimeni in mod real.

Daca ati putea, ce initiativa ati propune pentru a ajuta romanii sa manance mai sanatos?
M.T.: Daca as avea sansa sa aleg una singura, as porni-o de la radacina. As constitui un grup de oameni onesti, reali, specialisti in domeniile lor, care sa elaboreze o strategie nationala legata de agricultura, educatie si alimentatie. Le-as garanta ca nu vor fi schimbati la primele rafale de vant si i-as lasa liberi sa creeze contextul in care romanii sa manance corect. Sunt convins ca schimbarile repetate - atat de sisteme, cat si de echipe/oameni - nu ne fac bine. Citeam intr-un material ca legea care reglementeaza soarta padurilor in Austria are aproximativ 600 de ani. Pe asa ceva poti construi. Regulile pietelor si magazinelor de peste din UK sunt aceleasi de peste 100 de ani. Asta pentru ca, la momentul initierii, "cineva" a adunat oameni care inteleg sistemul ce trebuie reglementat si au scris legi bune. Ce se intampla la noi? Vedem si fara sa ne preocupam prea mult: o droaie de ministri intr-un interval scurt, schimbari legislative pe care un om normal nu le poate urmari in timp real, dar mai rau de-atat - schimbari ale regulilor jocului. Sunt din ce in ce mai convins ca in materie de alimentatie avem nevoie de un reset. E nevoie sa stergem tabla cu buretele bine spalat si sa deschidem o cutie noua de creta! Trebuie sa rescriem totul. Si trebuie sa lasam asta in seama celor care inteleg domeniul si-l iubesc, nu in seama celor care au exclusiv interese mercantile prin zona. Un oficial care e numit intr-o pozitie si stie ca acolo nu va sta decat vreo cateva luni, doar pana la alegeri, nu va depune nici un efort special sa schimbe lumea in bine. Ne trebuie vizionari. Chiar daca intr-o prima faza o sa semene mult cu o armata de Don Quixote. As incepe cu educatia copiilor.

Aveti un fel de mancare pe care l-ati putea numi ”placerea mea vinovata”?
M.T.: Da, desigur. Ca toata lumea. E vorba despre ciulama. Care nu-i neaparat nesanatoasa, insa e o mancare de iarna, mai grea. Am o slabiciune la ciulama, iar cand avem ciulama in meniul de la The Charity Shop nu ma pot abtine.

Care este felul de mancare care va aduce aminte de copilarie?
M.T.: Cozonacul imi stoarce lacrimi. Si nu exagerez, avem o relatie speciala si din acest motiv mi-am dorit foarte mult sa aduc aceasta reteta in forma ei originala (adica aia de-acasa de la mine, de la Dersca) in Bacania Veche. Asa se face ca primii cozonaci din istoria Bacaniei au fost facuti chiar de mama, care le-a invatat si pe fetele mele. Acum Nina face cozonacii pravaliei si-i face grozavi. Mirosul de cozonac proaspat ma urmareste in permanenta. Mi-l pot aminti in orice context!

Redactor-Ioana Vicol

Care e părerea ta? Adaugă un comentariu!

EVENIMENTELE THINK FOOD
23-24 martie 2016
Impact Hub, Bacania Veche – The Charity Shop

Aici ai ocazia să asculţi speakeri valoroşi şi să interacţionezi cu ei, să afli informaţii şi perspective actuale, complexe sau doar neaşteptate asupra alimentelor şi alimentaţiei moderne, să-ţi promovezi punctele de vedere, să găseşti surse de inspiraţie şi motivaţii pentru schimbări.